9D THE BEST ALUMNI SMP N 1 CILEDUG

Minggu, 22 Februari 2009

sejarah kelahiran Rosulallah saw

oleh: RAMZI

“Kelahiran Rasulullah merupakan kejadian yg paling mengagumkan di dunia ini,tidak ada hal lain yg lebih mengagumkan dari padanya.Dan juga merupakan anugerah tersendiri bagi umat islam di muka bumi ini.Ia adalah suatu peristiwa yg merubah watak dan peradaban manusia,karena itulah sejarah kelahiran rasulullah merupakan kejadian yg sangat besar bagi seluruh umat manusia terutama umat islam.

“Sejarah ini mengandung peristiwa2 dan perkara2 pada setiap yg ada hubunganya walau setitik,terlebih lagi satu huruf dan satu perkaan.di dalam nya yg patut kita kaji dan ungkapkan……..


SEBELUM FAJAR

“Kedatangan rasulullah membawa rahmat tersendiri.sebelum fajar artinya kegelapan sudah hilang dan cahaya merupakan rahmat allah yg menjelma.


Para penulis sirah (sejarah/biografi) Nabi umumnya sepakat bahawa Nabi Muhammad lahir di Tahun Gajah 570 M. Adalah pasti bahawa baginda kembali ke sisi Allah tahun 632 M. Bila saat itu usianya 62-63 tahun, bererti baginda lahir tahun 570 M.

Hampir semua ahli hadis dan sejarawan sepakat bahawa Nabi lahir di bulan Rabiulawal, walaupun mereka berbeza pendapat tentang tanggalnya. Ulama-ulama Ahlus Sunnah Wal Jemaah sepakat bahawa baginda lahir pada hari Isnin, tanggal 12 bulan yang sama.

Ketika hari ketujuh tiba,kakek rasulullah yg bernama ABD AL-MUTTALIB menyembelih seekor domba sebagai rasa syukur kepada Allah atas kelahiran cucunnya.sekaligus memberi nya nama yaitu ‘MUHAMAD’.


MAULID NABI
pada dasar nya mauled nabi merupakan perayaan bagi umat islam dimanapun mereka berada,tetapi di zaman modern ini kita jarang sekali merayakan hari kelahiran rasulullah ini.
Apakah dia nas atau pun dalil yang terdapat didalam Al-Quran dan As-sunnah mengenai sambutan Maulid (kelahiran) Rasulullah (s.a.w)? Apakah pendapat para Imam dan Ulama keempat-empat Mazhab? Apa pula pendapat ulama zaman sekarang, yang menggelarkan diri mereka "salafi"?


SUMBER:
http://whasid.wordpress.com/2007/07/03/5/
http://smzblog.wordpress.com/perundangan-islam/kelahiran-rasulullah/ http://www.sunnah.org/publication/malay/maulid.htm

Tidak ada komentar:

Posting Komentar